De leergang Onderzoekend Leren is ontwikkeld door Mariet Vrancken van De Arena, in samenwerking met WON-scholen. De focus van deze leergang ligt op de pedagogiek van onderzoekend leren. Het gaat in op de thema’s die ook terug te vinden zijn in de handreiking onderzoekend leren, ontwikkeld door WON-scholen en Prof. J. Walma van der Molen. Via een laagdrempelige en flexibele online scholing verken je de thema’s motivatie, onderzoekend leren en zelfsturing. Daarnaast ga je aan de slag met het stimuleren van vaardigheden die nodig zijn bij onderzoekend leren.
De scholing heeft een hybride vorm. Deelnemers hebben toegang tot een gesloten platform waarop ze online de kennis van de cursus opdoen, persoonlijke ervaringen delen, producten delen en vragen stellen. Per thema hebben deelnemers een maand de tijd om de materie door te nemen en hierop te reageren. Daarna volgt een intervisiebijeenkomst waarbij het thema wordt besproken en uitgediept. Hier kunnen deelnemers verder met elkaar in gesprek gaan, elkaar problemen of moeilijke situaties voorleggen, eigen succesverhalen delen en om advies vragen. Het gaat in deze scholing om het opdoen van kennis en inzichten, dit vertalen naar de praktijk en co-creatie.
Deze scholing is vooral van waarde voor docenten die zich gezamenlijk willen bekwamen in de pedagogische concepten bij onderzoekend leren.
Voor meer inhoudelijke achtergrondinformatie over de Leergang Onderzoekend Leren voor WON-leden, verwijzen we je naar de WON-bibliotheek.