In samenwerking met de UU bieden we de Leergang Onderzoeksdidactiek, waarbij de focus ligt op de didactiek van het leren onderzoeken binnen het eigen vakgebied. In deze scholing ontwerpt de deelnemer een onderzoeksopdracht voor leerlingen (een lessenreeks of project). Deelnemers verbreden hun handelingsrepertoire in het begeleiden en beoordelen van leerlingen bij onderzoeksactiviteiten. Een belangrijk nevendoel van de leergang is dat collega’s eenzelfde onderzoekstaal gaan spreken en de eisen aan leerlingonderzoek onderling afstemmen.
De leergang bouwt voort op de ervaring die docenten al hebben met het begeleiden van leerlingen op het gebied van leren onderzoeken. Van daaruit wordt een (theoretisch gefundeerd) praktisch kader geboden om leerlingen te ondersteunen bij het leren onderzoek doen. Wat is ‘goed’ onderzoek en hoe leer je leerlingen dat op een goede manier te doen? Per fase in het onderzoekstraject wordt nagegaan welke (denk-)activiteiten leerlingen moeten uitvoeren en hoe je als docent die activiteiten bij leerlingen kunt uitlokken en ondersteunen.
Tijdens die bijeenkomsten wordt deels plenair gewerkt en deels individueel of in kleinere groepjes met vakgenoten. Tussen de bijeenkomsten maken deelnemers praktijkgerichte opdrachten, bestuderen ze literatuur, doen een pilot in de klas met een zelf ontwikkelde onderzoeksopdracht, en doen daar verslag van. De opdrachten worden door de cursusdocent voorzien van schriftelijke individuele feedback door de cursusdocent en peerfeedback. Deze feedback wordt bediscussieerd in de sessies, om de deelnemers in staat te stellen een volgende stap te zetten in hun leerproces. Een belangrijk aandachtspunt daarbij is hoe je een opbouw kunt aanbrengen in de complexiteit van onderzoeksopdrachten door de leerjaren heen (komen tot een leerlijn ‘leren onderzoeken’).
Deze scholing is vooral van waarde voor docenten die hun kennis en vaardigheden willen vergroten op het gebied van leren onderzoek doen en het begeleiden van leerlingen hierin.
Voor meer inhoudelijke achtergrondinformatie over de Leergang Onderzoeksdidactiek voor WON-leden verwijzen we je naar de WON-bibliotheek.