Home > Nieuws > Rare dingen in het alledaagse leven

Rare dingen in het alledaagse leven

Jan Visscher, landelijk WON-coördinator, interviewt Monique van der Donk, o.a. docent WON en Levensbeschouwing en UNESCO-coördinator op het Maaswaal College over het project ‘Rare dingen in het alledaagse leven’. Een inspirerend voorbeeld van WON op school en in de klas.

Wat is het project Rare dingen in het alledaagse leven?
“De opdracht daagt de leerlingen uit om tot een creatieve onderzoeksvraag te komen over een onderwerp uit het alledaagse leven en deze bij voorkeur te onderzoeken aan de hand van een experiment. Ze ontwerpen zelf een onderzoeksplan en voeren het onderzoek uit. De uitwerking van de opdracht bestaat uit een presentatie en een eenvoudig schriftelijk verslag met discussie. Recente vragen die leerlingen bedachten zijn: ‘Hoe houdt een geïmpregneerde kerstboom zich tegenover een vlammenkanon?’ en ‘Hoe smaakt water?’.”

Wat is het idee achter Rare dingen in het alledaagse leven?
“Het idee is ontstaan na deelname van mijn collega Bram Bielen aan de workshop Creatieve Denktechnieken tijdens de WON-docentendag 2021. We hebben met de opgedane kennis een opdracht ontworpen waarbij leerlingen een simpel, maar creatief en spannend onderzoek doen. Hierbij wilden we naast de dimensie onderzoeksvaardigheden uit het Raamwerk Talenten Voeden ook houdingen, motivaties en zelfbeeld benutten (zie de WON Docentbladen, JV).

Hoe past het project in jullie onderzoeksleerlijn op het Maaswaal?
“In de eerste en tweede klas zijn de leerlingen vooral aan de slag met onderzoeksvaardigheden. We komen daarbij weinig aan creativiteit toe buiten het bedenken van een eigen onderzoeksvraag. In de derde veronderstellen we de vaardigheden als bekend en geven we juist ruimte voor de eigen interesse van de leerling. Vooral in de uitwerking van het onderzoek stimuleren we de creativiteit. De leerlingen doorlopen het onderzoek zelfstandig. De docent is hier vooral begeleider en coach. De klassikale uitleg beperkt zich tot het onderdeel ‘discussie’ in een onderzoeksverslag. In de vierde en vijfde doen we vooral verdiepende lessen bij wat leerlingen al aan vaardigheden hebben, zoals het afnemen van een enquête.”

Wat voor effecten merk je bij de leerlingen die WON volgen?
“Je merkt dat onze leerlingen over het algemeen kundig zijn in het zelfstandig doen van onderzoek. Met name bij oud-leerlingen die nu studeren, horen we terug dat WON één van de vakken is waar ze veel aan hebben in hun vervolgstudie. Dat maakt je toch wel blij.”

Wat is je advies aan scholen die inspiratie uit Rare dingen in het alledaagse leven willen halen of het gebruiken? “Neem echt de tijd voor de eerste fase van de opdracht waarin ze een creatieve en ‘spannende’ onderzoeksvraag bedenken. Daag ze uit, neem geen genoegen met eenvoudige voor de hand liggende vragen.”

Wil je meer weten? Neem dan gerust contact op met WON.

Door: Jan Visscher, landelijk WON-coördinator