Home > Nieuws > WON Docentendag 2019 – Onderzoekend Leren

WON Docentendag 2019 – Onderzoekend Leren

Donderdag 14 november j.l. was het zover: De WON Docentendag 2019!
Op de mooie locatie van Fort de Batterijen in Nieuwegein kwam een enthousiaste club WON-docenten bij elkaar om inspiratie op te doen en met elkaar aan de slag te gaan. Centraal op deze dag stond het werk van de PLG Academisch referentiekader uit regio Midden.Deze PLG heeft het afgelopen jaar hard gewerkt aan een handreiking voor docenten over hoe je onderzoekend leren vorm kunt geven in je les. Aan de basis van deze handreiking stond het raamwerk ‘Talenten Voeden’ van prof. dr. Juliette Walma van der Molen. Deze handreiking laat zien hoe je door aandacht te geven aan de verschillende aspecten van het leerproces,  in het perspectief van verschillende domeinen van talent invulling kunt geven aan Wetenschapsoriëntatie.

In de openingslezing heeft prof. dr. Juliette Walma van der Molen een toelichting gegeven op de verschillende talentdomeinen in het raamwerk: Vaardigheden, Houding, Motivaties en Zelfbeeld.  Vervolgens hebben de leden van de PLG verschillende workshops verzorgd over deze talentdomeinen: Wat is het? Hoe sluit het aan bij onderzoekend leren? Hoe kun je er aandacht aan besteden in de les?

prof. dr. Juliette Walma van der Molen en de leden van de PLG hebben ons laten zien hoe je met aandacht voor de verschillende talentdomeinen invulling kan geven aan onderzoekend leren. De uitleg en concrete voorbeelden zijn samengebracht in een boekje. Alle docenten kregen een exemplaar mee naar huis. Met de input van de docentendag zal deze versie verder worden ontwikkeld. Een definitieve versie zal binnenkort aan alle WON-scholen verstrekt worden en zal dan ook digitaal beschikbaar zijn.

Quote: “Het was een fijne bijeenkomst, ik heb er veel van meegenomen, waaronder ook de bevestiging dat we op de goede weg zitten. Ik wordt er direct weer enthousiast van!”

Wij kijken terug op een bijzondere en leerzame WON Docentendag waarin we op een praktische manier bekende begrippen hebben toegepast op WON-opdrachten.