Aan de slag met WON in de klas
WON legt de verbinding met universiteiten en de maatschappij om ons heen. Deze docent vertelt hoe ze de wereld om ons heen de klas in brengt.
Hoe ga je aan de slag met je onderzoek en wat is eigenlijk een goede onderzoeksvraag? Samen met Bord en stift maakten we dit filmpje over het opstellen van een onderzoeksvraag. Het eerste filmpje in een reeks over onderzoeken.
Stel je eens voor dat je dertig jaar geleden een tiener was. Selfies, vlogs en snapchat bestonden nog lang niet en in plaats van je mobiele telefoon was waarschijnlijk je walkman je meest dierbare bezit. Justin Bieber was nog niet eens geboren maar Michael Jackson en Madonna waren razend populair. Wat zou er in die dertig jaar in het leven van een tiener allemaal zijn veranderd en wat zou hetzelfde zijn gebleven?
Met dit project doen leerlingen onderzoek naar de manier waarop het leven is veranderd sinds de jeugd van hun ouders. Door middel van bronnenonderzoek, literatuuronderzoek en interviews bestuderen leerlingen de tijd waarin hun ouders pubers waren. Ze kiezen een onderdeel: Muziek / kleding / sport /communicatie / school / Film en TV / taal / vrije tijd / nieuws .
De resultaten van hun onderzoek moeten worden gepresenteerd in een filmpje en een onderzoeksverslag. De leerlingen volgen ook een workshop film om een in staat te zijn een filmpje te maken.
Het doel van het project is dat leerlingen 5 verschillende beleggingsstrategieën leren: Ze weten wat de strategieën inhouden, ze snappen de verschillen en kunnen ze toepassen. In mijn les geef ik leerlingen de opdracht om op www.scholenstrijd.nl €100.000,- te investeren in aandelen en hier vervolgens mee te handelen volgens een beleggingsstrategie naar keuze. Gedurende de onderzoeksperiode bekijken we resultaten en proberen we opvallende resultaten te verklaren. Aan het eind van het project vergelijken we de resultaten van de verschillende beleggingsstrategieën. Is dit ook wat de wetenschappelijke theorieën hierover voorspellen? Zo nee, hoe komt dat?