Onderzoekend leren en leren onderzoeken: deze twee begrippen geven de WON-visie op onderwijs weer. De aanpak verschilt per WON-school: sommige scholen bieden speciale lessen wetenschapsoriƫntatie, andere scholen verzorgen wetenschapsonderwijs in projectvorm of integreren wetenschap binnen hun reguliere vaklessen. Maar, op alle WON-scholen zijn de uitgangspunten hetzelfde:
Leerlingen zo goed mogelijk voorbereiden op hun toekomst door hen vaardigheden te leren zoals presenteren, goed schrijven en leren onderzoeken. En vooral om hen een actieve, nieuwsgierige en kritische leerhouding mee te geven. Onderzoekend leren en leren onderzoeken spelen hierin een centrale rol.
Onderzoekend leren
Bij onderzoekend leren gaan leerlingen uit van hun eigen vragen over een bepaald onderwerp. Ze maken eigen keuzes en ontdekken hoe het is om zelf te bepalen wat, hoeveel en hoe ze leren. Leerlingen leren zich dingen af te vragen, een kritischere houding naar informatie te hebben en eigen initiatief te tonen in het vinden van antwoorden. De docent heeft hierbij de rol van begeleider en coach, en kan bijvoorbeeld de introductie op het onderwerp verzorgen.
Leren onderzoeken
Als je op een verantwoorde manier wilt onderzoeken, hoe pak je dat dan aan? Dat is de belangrijkste vraag bij leren onderzoeken. De leerling leert over het wat, hoe en waarom van het doen van onderzoek. Ook gaat de leerling zelf aan de slag met het doen van een onderzoek aan de hand van een herkenbare onderzoekscyclus en worden er (online) inspiratiesessies georganiseerd met wetenschappers. Op die manier leert de leerling de wereld van de wetenschap goed kennen.