WON-scenario’s
WON-scholen kiezen uit verschillende scenario’s voor het vormgeven van het WON-onderwijs. Ze krijgen ruimte om het gekozen scenario’s zelf verder in te vullen. Alle drie de scenario’s hebben uiteindelijk hetzelfde doel: het prikkelen van nieuwsgierigheid bij leerlingen en ze uitdagen om een onderzoekende houding te ontwikkelen.
1. WON in projecten
Leren onderzoeken en onderzoekend leren worden toegepast in losstaande ‘projecten’ die bijvoorbeeld georganiseerd en gefaciliteerd worden in projectweken. In deze projecten wordt er intensief gewerkt aan een bepaald thema waarbij alle elementen van het academisch referentiekader aan bod komen.
2. WON als zelfstandig (eindexamen)vak
Leerlingen volgen een WON-vak (bijv. wetenschapsoriëntatie of academische vaardigheden) in de onder- en/of bovenbouw via een doorlopende leerlijn. Hierdoor krijgen zij de academische werk- en denkvaardigheden aangereikt en ontwikkelen ze hun onderzoekende attitude.
3. WON in (alle) vakken
Leerlingen krijgen in de onder- en bovenbouw, via een doorlopende leerlijn, wetenschapsonderwijs in meerdere vakken. Ze worden uitgedaagd om nieuwsgierig te zijn en eigen vragen te stellen. Ook ontvangen ze handvatten om hun vragen naar onderzoek om te zetten en zo een gefundeerd antwoord te vinden.